Beheermodel van Looijen / ITIL-ASL-BISL

Al in 1986 (!) bedacht door Maarten Looijen en bekend geworden als het beheermodel van Looijen. Looijen verdeelt beheer in drie domeinen: functioneel beheer (aan de vraagzijde) en technisch- en applicatiebeheer (aan de aanbodzijde). Het doel van het beheermodel is een efficiënt en effectief managementsysteem te bieden voor het beheer van informatiesystemen. In de loop van de tijd zijn 3 frameworks ontstaan (ITIL, ASL, en BiSL). ITIL is een framework dat zich richt op het technisch beheer van infrastructuren, ASL een framework voor applicatiebeheer en BiSL voor het domein functioneel beheer.

Deze frameworks zijn niets anders dan een verzameling van “best practices” die je kunt gebruiken bij het inrichten van het beheer en vormgeven van beheerprocessen. Het wiel is namelijk op een heleboel plekken als eens uitgevonden en deze zijn verzameld in drie bibliotheken. Als ICT Manager ben ik graag “in control” en wil ik grip hebben op de ICT dienstverlening zodat mijn afdeling in staat is om adequate diensten te kunnen leveren aan mijn klanten. Ik maak graag gebruik van deze best practices, maar het is geen must. Het belangrijkste voor mij is controle over een infrastructuur.

Toen ik in 1993 bij Pink Elephant in dienst trad, kwam ik direct in een awareness campagne van ITIL (IT Infrastructure Library) terecht. Pink Elephant had het ITIL gedachtegoed vanuit de UK geadopteerd en introduceerde dit op de Nederlandse markt. Uiteindelijk is Pink Elephant hier heel groot mee geworden. Pink ontwikkelde in die tijd ook een dienst, de “Pinkscan”, om de volwassenheid van operationele en tactische beheerprocessen bij klanten in kaart te brengen. Met als doel meer controle te krijgen op het beheer van een infrastructuur en handvatten te geven om te groeien in volwassenheid van beheer processen. En uiteindelijk zo betere dienstverlening te kunnen leveren aan gebruikers.

Als ik ergens begin probeer ik altijd inzicht te krijgen in beheerprocessen, maak ik een inschatting van volwassenheid van deze processen (zie onderstaande afbeelding als voorbeeld) en maak ik een plan om beheerprocessen beter in te richten (als dat noodzakelijk is uiteraard).

Klik hier om terug te gaan naar de pagina “Best practices & modellen”

Scroll naar boven