Prince 2

PRINCE2 is voor mij een methode die helpt om projecten gestructureerd en beheersbaar te houden. Waar Scrum vooral draait om wendbaarheid en korte cycli, geeft PRINCE2 juist een duidelijk raamwerk met fases, beslismomenten en rollen. Dat maakt het heel geschikt voor grotere of complexere projecten, waar overzicht en verantwoording belangrijk zijn.

Wat ik prettig vind aan PRINCE2, is dat je altijd werkt vanuit een business case: waarom doen we dit project eigenlijk, en wat levert het op? Die focus zorgt ervoor dat je keuzes beter kunt onderbouwen. Ook de duidelijke rolverdeling – van stuurgroep tot projectmanager en teamleden – helpt om verantwoordelijkheden scherp te houden.

De methode werkt met vaste thema’s (zoals planning, risico’s en kwaliteit) en processen die je stap voor stap door het project leiden. Tegelijkertijd is PRINCE2 flexibel: je hoeft niet alles rigide toe te passen, maar kunt de methode aanpassen aan de situatie. Eigenlijk werk ik altijd met een “uitgeklede” versie van Prince2, dit biedt vaak voldoende houvast om projecten van begin tot het einde onder controle te houden.

Voor mij combineert PRINCE2 de zekerheid van een stevige structuur met genoeg ruimte om het praktisch en werkbaar te maken.


Onderstaande Prince2 project fasering helpt bij controle houden over een project en behalen van doelstellingen en resultaten.
Projectidee > Projectbrief > Project Inititaion Document > Highlights > End of Project & Lessons Learned

Project Idee

Project BriefOpstarten project

Initiëren Project (met PID – Project Initiation Documentation)

Directing a Project (Stuurgroep, besluitvorming)

Highlights (voortgangsrapportage)

End of Project & Lessons Learned

Bij het maken van het Project Inittian Document (PID) wordt de projectleider gedwongen om na te denken over een aantal zaken die van belang zijn bij een project. Mijn ervaring is dat onderstaande voldoende inzicht en houvast geeft om projecten van begin tot eind aan te sturen.

1.Projectdefinitie
1.1. Achtergrond/aanleiding (context)
1.2. Doelstelling
1.3. Resultaten
1.4. Fasering
1.5. Scope
1.6. Randvoorwaarden
1.7. Relaties met andere projecten
2. Projectorganisatie
2.1. Projectorganisatie
2.2. Projectplanning en rapportage
2.2.1. Doorlooptijd en mijlpalen
2.2.2. Planning en resources
2.2.3. Communicatie
2.3. Uren en kosten
2.3.1. Projecturen
2.3.2. Overige kosten
2.4. Projectbeheersing
2.4.1. Toleranties
2.4.2. Voortgangsrapportage
2.4.3. Tijd- en kostenrapportages
2.4.4. Uitzonderingsprocedures
3. Projectrisico’s
3.1. Risico’s
3.2. Risico beperkende maatregelen

Klik hier om terug te gaan naar de pagina “Best practices & modellen”

Scroll naar boven